Tesla aktsia: kas suur mull on peatselt lõhkemas?

Tesla aktsia on vaieldamatult üks viimase 5 aasta kõige kuumimaid investeerimisvõimalusi, mille populaarsust suudab hetkel ületada ainult krüptoraha. Krüptod saavad seejuures nii palju kõmu, et nendesse investeerimise teemal tehakse nüüdseks juba koolitusi.

Täna keskendume aga üle hinnatud Tesla aktsiale. Kurioosse trendina on Tesla aktsia saavutanud aktsiahinna taseme, milleni ei jõua isegi tänaseks üle saja aasta vanused tunnustatud ettevõtted. Samal ajal pakub Elon Muski kurikuulus autobränd järjepidevalt halva kvaliteediga teenindust ja toodab viletsaid tulemusi.

Tesla: firma, mis pole kunagi tootnud kasumit autode müügist

Tesla kahjumlikkus on olnud investeerimisringides juba nii tuntud fakt, et selle üle tehakse nalja. Eelmisel kuul andis aga Tesla lõpuks teada oma esimesest kasumiaastast. Olgu siinkohal öeldud, et esimese kasumiaastani jõuti 18 aastat pärast tegutsemise alustamist.

2020. aastal suudeti teenida $721 miljonit, sellest $270 aasta viimasel kvartalil (võrdluseks, 2019. aastal teeniti viimasel kvartalil $105 miljonit).

Hoolimata esimesest kasumiaastast pole aga Tesla tulemused ikkagi ootuspärased, eriti arvestades firma ümber käivat kõmu ja kuulsust.

Mis on aga tähelepanuväärsem on põhjus Tesla kasumlikkuse taga. Ettevõte sai teadupärast tuntuks oma luksusmudeliga, ent kasuminumbrid hakkasid tekkima alles siis, kui Tesla andis välja oma odava mudeli Model 3, mis on mõeldud massidele.

Kasumlikkusele on mõnevõrra kaasa aidanud ka äsja välja antud Model Y, mis saavutas kohe esimesel kvartalil head tulemused – seda Ameerika turu pärast, kus ollakse pöörased maasturite järgi.

Suurimad müügid tehtigi lõpuks aga Euroopa ja Hiina turul, kus müüdi lihtsalt massiliselt rohkem Model 3 sõidukeid. Seejuures on aga legendaarne luksuslik Model S pisut tahaplaanile jäetud. Ehkki selle tootega sai Tesla kuulsaks, lennatakse nüüd selle kuulsuse tuules, et turundada oma odavmüügimudelit masstarbimiseks.

Kas Model 3 oli Elon Muski viis päästa uppuv paat? Või oligi firma kogu aeg plaaninud enda ümber üles lennutada palju tolmu “superkiire luksuselektriautoga”, mis ilmselgelt tekitab uudishimu, samal ajal plaanides tarbijatele eelkõige maha müüa ikkagi odavmüügimudel?

Teine faktor, mis on suuresti Tesla kasumlikkuse taga, ongi tegelikult Hiina – ja see ei ole midagi, mille üle eurooplased peaksid rõõmustama. Tesla müügid kasvasid eelmisel aastal umbes 36 protsenti (499 500 autoni), mille peamine põhjus on aastake tagasi avatud Shanghai tehas. Just seal tehases toimub ka Model Y ja Model 3 tootmine. Seejuures on Hiina maailma suurim elektriautode tarbija ja sellest ka suuremad müüginumbrid: Model 3-e toodetakse Hiinas kohapeal, nõudlus elektriautodele on juba niigi suur ning tegemist on Tesla odava mudeliga.

Esimesest kasumiaastast hoolimata on tegelikult Tesla tulemused viletsamad kui oodatud ja rõõmustamiseks pole sugugi põhjust. Ehkki Hiinas müüdud Model 3-ed on andnud oma panuse parematele käibenumbritele, ei ole tegelikult Tesla kasumi taga autode müük. Ettevõte müüs 2020. aastal suisa $1.58 miljardi väärtuses kasvuhoonegaaside krediiti firmadele, kes tegelevad suuremate veoautode ja maasturitega, mille tootmisel on raske järgida seaduses ettenähtud heitmepiire.

Kui Tesla poleks saanud müüa heitmekrediiti, oleks 2020. aasta lõppenud ikkagi kahjumiga – ja väga kopsaka kahjumiga.

Teisisõnu, Elon Musk on haaranud viimasest õlekõrrest, kuid see kõrs põleb hetkel heleda leegiga ning kaua enam seda strateegiat järgida ei saa. See tähendab, et Tesla on justkui tiksuv ajapomm: kui Model 3 ei suuda Hiinas ootuseid täita ja suisa ületada ootuseid mitmekordselt, on Teslal jälle ees ootamas kahjumlik aasta.

Ja Tesla olukord läheb ka Hiinas väga keeruliseks, kuna Hiina #1 autotootja tuli välja vaid $4500 maksva elektriautoga, mis on juba poole võrra ületanud Tesla müüke!

Kõnekas on ka asjaolu, et Tesla müüs 2020. aastal rohkem heitmekrediite kui eelneval 3 aastal kokku. Võib-olla tunneb Musk, et jalgealune läheb tuliseks?

Kvaliteedikontroll pole Tesla tugevus

Veel üks kõnekas fakt puudutab Tesla probleemset kvaliteeti. J.D. Power 2020 Initial Quality Study (IQS) kohaselt on Teslal 100 sõiduki kohta 250 probleemi.

Väga palju probleeme on seotud küll pisiasjadega nagu näiteks halvasti paigaldatud paneelid või muud väiksemad puudujäägid, kuid on olnud ka juhtumeid, kus lahtikäiva katusega mudelil lendab sõidu ajal terve katus minema!

Tesla ei saanud mitte lihtsalt viletsat tulemust, vaid skooris kõige madalama hinnangu terves tööstuses, olles nimekirja põhjas. Tööstuse keskmine tulemus oli 166, Volkswagen skooris näiteks 152 ja Eestis armastatud Toyota 177.

Tulles tagasi fakti juurde, et Tesla loodab hetkel oma Model 3 ja Model Y versioonidega laineid lüüa, on masinate ehituskvaliteet eriti oluline murekoht. Kontrollüksused on isegi avastanud, et Model Y-il puuduvad vedrustuses mõned poldid (või neid pole korralikult kinnitatud), mistõttu kannatab masina juhitavus väga tõsiselt. Olulisi polte on puudu olnud ka Model 3 laadimissüsteemist.

Olgem ausad, kes meist tahaks sõita autoga, millel on mõned jupid lihtsalt puudu ja seda juba pärast masina tehasest väljumist?

Põnev on aga see, et kui Tesla kvaliteet on ilmselgelt konarlik, saavutab bränd tarbijarahulolu küsimustikes enneolematult häid tulemusi. JD Poweri andmetel on nii Model S, Model 3 kui ka Model Y saavutanud väga head skoorid oma segmendis. Ühest küljest kimbutavad firmat tarne-, tootmis- ja kvaliteediprobleemid, ent teisest küljest on tarbijad selle kõigega ikkagi rahul.

See kõik viitab probleemsele küsimusele: kas Tesla omanikud on joovastunud pimedast lojaalsusest? Või on nad tundnud end rumalalt oma Tesla kättesaamisel ning seega vaatavad mööda vigadest, et õigustada halba otsust ja tunda end selle osas natuke paremini?

Kahtlased vahed paneelide vahel, viltused ääristused, värviprobleemid, puuduvad poldid ja isegi probleemid turvavöödega – need on kõik juba täiesti tavalised Tesla autode puhul. Probleemid on suuresti tekkinud kiirustamisest – pole mingi saladus, et Teslal on alati olnud raskuseid tähtaegadest kinnipidamisega. Lohaka tootmiskvaliteedi tõttu on Tesla olnud mitu korda sunnitud tootmisaega pikendama, et suuremad vead korda teha.

Terve Twitter ja Facebook on täis kaebuseid inimestelt, kes on oma Tesla eest raha ära maksnud ning peavad ootama ja ootama ilma, et neile antakse teada isegi kindel tarnekuupäev. Ja niimoodi on see kestnud mitu aastat. Firma tähistab seda, kui nad suudavad lõpuks autod õigeks ajaks tarnida, kuid kas tõesti peaks tähistama seda, et üks firma suudab oma lubatud ja pakutud toodangut tarnida korrapäraselt? Tegemist on ühe teenusepakkuja aluspõhimõttega, mida tuleks niikuinii täita.

Puudulik logistika, planeerimatus ja üle käte toodetud autod – ent siiski rallib Tesla aktsia lootusrikaste investorite tuules.

Isegi psühholoogid sügavad pead ja on hämmingus, kuidas on võimalik, et niivõrd viletsa kvaliteediga tooted on leidnud endale nii andunud fännibaasi. Nagu Psychology Today kirjutas, on Tesla sõidukite omanike käitumine kummaline ja läheb vastuollu iga tuntud teooriaga selle kohta, kuidas kliendid käituma peaksid.

Elon Musk naerab ka juba selle üle. Kui Muskilt küsiti, kas Tesla on teinud tarbijauuringuid oma sõiduki disainimisel, vastas ta ainult seda: “Oh, zero. Customer research. Haha hahaha. No. I mean. I mean, we just made a car that we thought was awesome. You know, it looks super weird.”

Teisisõnu, Tesla tahtis luua “vinge” masina, aga kliendiuuringuid kui selliseid polegi tehtud kunagi. Tesla kuulsus on suuresti seotud Elon Muski kultusliku karismaga, ent faktid paraku brändi kvaliteeti ei tundu tõestavat.

Väärtuse ja tootmismahu vildakas suhe

Tesla väärtus on hinnanguliselt $800 miljardit. See on suisa neli korda kõrgem kui Toyota väärtus. Mis on aga ebaloogiline, on nende kahe firma müügimahud: Tesla müüs 2020. aastal vaid pool miljonit autot, samas kui Toyota müüs peaaegu 10 miljonit autot.

Seejuures ei saa isegi öelda, et Tesla madalad müügimahud oleksid seotud luksuse või muude faktoritega, kuna enamus müüke on seotud odavama Model 3-ga. Tesla Model 3 hind võib jääda 30 000 euro kanti, olles võrdväärne ikkagi enamike autobrändidega. Rohkemate lisade korral võib küll hind küündida 45-50 000 euro kanti, ent sel juhul meenutab masin hinna poolest Mercedes-Benzi C- ja E-klassi mudeleid.

Tuues korraks võrdluseks teised autod, siis Tesla on oma aktsia väärtuselt sisuliselt väärtuslikum kui BMW, Mercedes-Benz ja Volkswagen kokku. Samas aga ainuüksi Mercedes-Benz tarnis 2020. aastal 2.1 miljonit autot ehk üle 4 korra rohkem kui Tesla (ja arvestades seejuures, et Mercedes-Benz on luksusbränd, just nagu Tesla väidab end olevat).

Lootusrikkad investorid või pead tõstev ahnus?

Vaatame korraks kogu Tesla aktsia olukorda aga analüütikute vaatevinklist, et mõista, millised jõud on selle suure ja ahvatleva turuväärtuse taga.

Paljud investorid usuvad, et aktsia hind tõuseb veelgi, samas aga nõustuvad paljud eksperdid hoopiski sellega, et Tesla aktsia hind peaks olema vähemalt poole madalam kui see on hetkel. Elon Musk on öelnud ise, et Tesla aktsia hind on liiga kõrge ja ekspertide sõnul pole kahtlustki, et firma on vähemalt 47% kõrgema väärtusega kui tegelikkuses peaks olema.

Kui eksperdid ja isegi firma enda sisering arvavad, et Tesla aktsia on üle hinnatud, ent investorid näevad kasvupotentsiaali, jääb alles üks küsimus: kas turg on lihtsalt liiga enesekindel ja kas investorid on pimestatud raha teenimise võimalusest? Kas Tesla aktsia meeletu kasv näitab seda, et inimesed on loomult lootusrikkad ja tunnevad firmaga sentimentaalset sidet või on ühiskond läinud praegustel rasketel aegadel lihtsalt liialt ahneks?

Mida rohkem kaotab Tesla oma positsiooni Hiinas ning mida rohkem tootmis- ja tarneprobleeme tekib, seda tõenäolisem on see, et Tesla aktsia hind tulebki kolinal alla, sest investorite roosad prillid selginevad lõpuks. Ka brändilojaalsusel ja Elon Muski karismal on piirid, eriti, kui analüütikud ja turueksperdid annavad järjepidevalt firmale negatiivseid hinnanguid aktsia hinna ning tõusupotentsiaali osas.

Kas 2021. aastal lähebki mull lõplikult lõhki?

2021. aasta algus on alanud tormiliselt. Kui tuli välja, et Tesla olevat ostnud bitcoine, läks suure ralliga bitcoini hind üles ja purustas kõik senised rekordid (tulles aga jälle sama kiiresti hinnas tagasi). Tesla aktsia ise on aga liikumas vaikse vooluga allapoole:

Tesla aktsia hinnagraafik eToro platvormil 28. veebruari seisuga

Nagu mõned eksperdid on spekuleerinud, võib Teslat oodata sarnane saatus nagu mõnda firmat ootas dot-com mulli ajal. Oli firmasid, kes mulli ajal tabasid meeletuid aktsiahinnatõuse, ent kukkusid mulli lõhkemisel sama kiiresti alla. Ehkki mõned nendest firmadest tegutsevad tänase päevani väga edukalt ja on endiselt väärtuslikud, ei ole nende aktsia enam pooltki sama palju väärt.

Teisisõnu, Tesla võib küll edasi tegutseda autoturul veel aastakümneid, aga see ei tähenda, et Tesla aktsia jääbki nii hinnaliseks. Isegi, kui mõni tulihingeline Tesla fänn usub brändi võimekusse, ei tähenda see, et Tesla aktsia jääb sama hinnaliseks nagu see on hetkel.

Kõikide eelduste kohaselt peaks Tesla aktsia hind peatselt tulema vähemalt poole madalamale tasandile, eriti, kui investorid hakkavad tajuma, et Tesla nime taga ei olegi enam väga muud kui…nimi ise.

Tesla pole enam laineid lööv innovaatiline luksuselektriauto tootja. Tesla on elektriautotootja, kes üritab püsida pinnal, tehes selle jaoks kõike, mida vaja – isegi, kui see tähendab Hiina turgu ja heitmekrediidi müüki.

Kas Tesla aktsiat tasub praegu osta?

Motley Fooli loojad David ja Tom Gardner ning mitmed tuntud investorid ei pea Tesla aktsia ostmist hetkel enam mõistlikuks või vähemalt ei ole tegemist aktsiaga, millesse suuri summasid panustada. Tesla aktsia üle hinnatud hind on juba näitamas korrektuuri, mis tõenäoliselt jätkub aina rohkem.

Kui tahad siiski kaubelda Tesla aktsiaga, tee seda mõistlikult ja ära pane oma elu sääste ühe aktsia alla, eriti niivõrd volatiilse ja üle hinnatud aktsia alla nagu seda on Tesla.

Tesla aktsiaga saad kaubelda, st nii osta kui müüa (ning kaubelda ka võimendusega või osta niisama alusvarana) eToro platvormil, millega saad tutvuda lähemalt alljärgneva nupu kaudu.

CFD-d on keerulised finantsinstrumendid, mille puhul on võimendusega kaubeldes väga kõrge risk kaotada raha kiiresti. 68% jaeinvestoritest kaotavad käesoleva teenusepakkuja juures CFD-dega kaubeldes raha. Sa peaksid kaaluma, kui hästi sa tunned CFD-sid ning kas sinu jaoks on vastuvõetav suur risk kaotada oma raha.

CFD-d on keerulised finantsinstrumendid, mille puhul on võimendusega kaubeldes väga kõrge risk kaotada raha kiiresti. 68% jaeinvestoritest kaotavad käesoleva teenusepakkuja juures CFD-dega kaubeldes raha. Sa peaksid kaaluma, kui hästi sa tunned CFD-sid ning kas sinu jaoks on vastuvõetav suur risk kaotada oma raha.

#ElaEksponentaalselt


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.

error: Content is protected !!