Home » Kuidas alustada investeerimisega #2: Kauplemisstrateegiad: kuidas otsustada, millal osta või müüa?

Kuidas alustada investeerimisega #2: Kauplemisstrateegiad: kuidas otsustada, millal osta või müüa?

Kuidas hindavad kauplejad erinevate varade väärtust? Teisisõnu, mille järgi otsustatakse, millal osta või millal müüa?

Igapäevaste rahaasjadega tegeledes kipume kõik vähemalt korra päevas mõtlema: „kust saaks raha juurde, arveid on palju, enda elu jaoks ei jagu raha….“ Teadatuntud põhimõte on see, et olema peaks mitu lisasissetulekut, et saaks olla sammukese ees inflatsioonist ja võimalikest majanduse allakäikudest.

Kuidas aga valida, kuhu oma raha paigutada ja investeerida? Võimalusi on mitmeid. Samamoodi on mitmeid teooriaid selle kohta, milline strateegia on kõige vettpidavam. Me oleme siiski mõtlevad olevused ja diskussioon on olnud inimkonna kese filosoofide pealekasvust alates.

Täna tahan teiega koos vaadelda investeerimismaailma kauplemiskülge. Kauplemine on laialdaselt kõlapinda hakkanud saama ka igapäevainimeste osas, sest kauplemisvõimalusi on laialdaselt ning paljud platvormid lubavad siseneda turule vaid mõnekümne euroga (nagu näiteks eToro, Admiral Markets, Capital.com jne). Kauplemisele annab tuld juurde ka skandaalse hõnguga Gamestopi aktsia hüppeline liikumine ning muidugi igihaljad Tesla, Bitcoin ja muud hetkel kõmulised varad.

Kuidas osta, millal müüa? Mille alusel otsustada? Need on küsimused, mida iga tegutsev kaupleja küsib endalt sadu kordi päevas. Meil võivad olla juba töötavad strateegiad, aga alatihti tekib turul olukordi, mida veteranid nimetavad väljendiga black swan – sellistes olukordades tulevad isegi ekspertlikumad kauplejad tagasi nende küsimusteni.

Täna toome Eksponendis välja mõned levinud kauplemisstrateegiad, tehnikad ja viited, mida maailmas järgitakse ning mille alusel igapäevaseid investeerimis- ja kauplemisotsuseid tehakse.

Kõik, kes on vähegi maailma uurinud, on teadlikud Warren Buffetist ja tema strateegiast ning põhimõtetest, kuid arvamusi on palju ja töötavaid strateegiaid on samamoodi rohkelt.

Alljärgnevalt toome välja levinud kauplemisstrateegiad ja investeerimispõhimõtted, mida järgivad nii igapäevased kauplejad kui ka professionaalid.

Positsioonikauplemine/trendikauplemine

Positsioonikauplejad kasutavad pisut pikaajalisemaid graafikuid (näiteks igapäevaseid või igakuiseid), et teha enda jaoks selgeks, milline on parasjagu turutrend. Sellised kauplejad hoiavad oma positsiooni teinekord isegi mitu päeva või mitu nädalat, ehkki nad üritavad raha välja võtta siiski võimalikult kiiresti.

Positsioonikauplejad otsivad „laineid“ ja laineharju, üritades kasu teenida turu üldistest liikumissuundadest. Nad ei ennusta konkreetseid hinnatasemeid, vaid hüppavad trendi peale siis, kui see on juba tekkinud ning kui trend tundub lõhkevat, hüppavad nad trendirongilt maha.

Volatiilsetel turgudel trendikauplejad nii hästi tegutseda ei saa, kuna trendid muutuvad liialt kiirelt, kuid omamoodi näide positsiooni/trendikauplejatest ongi hiljutine Gamestopi hullus – kui tekkis ülespoole liikuv trend, hüppasid paljud kauplejad selle peale ning väljusid kohe, kui tekkis tunne, et trend hakkab allapoole minema.

Paljud algajad kauplejad on samuti trendikauplejad – nad ei tee tehnilist analüüsi, et ennustada hinnapunkte, vaid jälgivad lihtsalt graafikuid, et tabada mõnda tugevat trendi ning hüppavad rongile.

Mõnes mõttes on see omamoodi mängurlus, kuid kes oskab hästi tabada trende, võib niimoodi saavutada vägagi adekvaatset edu ilma tugevamat analüüsi tegemata. Peamine trendi järgi kauplemise oht on lihtsalt see, et näed trendi seal, kus seda pole või väljud valel hetkel, mistõttu tood kaasa kopsakad kahjumid.

Kui soovid sellist strateegiat järgida ning asuda trendihüppeid tegema, veendu, et teed seda platvormil, kus pole üleöö hoidmise tasu (nagu näiteks eToro, kus saad osta alusvarasid ning ei pea niimoodi tasuma üleöötasusid).

Skalpeerimine

Kui sa oled trendi järgi kaupleja, on skalpeerijad („Scalping“) inimesed, kes võivad sind üsna palju ärritada.

Scalperid on massiivselt palju tehinguid tegevad inimesed, kes üritavad raha teenida väga väikestest hinnamuudatustest. Scalperid teevadki seepärast vahel päeva jooksul sadu tehinguid, et imepisikestest hinnamuudatustest vahelkasu lõigata. Vahelkasu lõigatakse hinnavahedelt ja orderite voolt: bid price võetakse ostumomendiks ja ask price on müügimoment, seega saadakse kahe hinnapunkti vahelt kasu.

Kui trendikauplejad võivad rakendada üpris suuri summasid, siis scalperid liigutavad väga väikeseid summasid ja hoiavad raha sees väga lühikest aega. Sellised kauplejad kasutavad lihtsalt pisimomente ja teevad metsikus koguses tehinguid. Kuna aga ühe tehingu kohta on kasum väga väike, üritatakse teha võimalikult palju tehinguid suuremate summade kokkuajamiseks.

Scalpimine võib olla väga ohtlik strateegia ja isiklikult ei soovita seda järgida, eriti algajana. Oht oma raha „maha mängida“ on liialt suur – targem on võtta asju tasa ja targu.

P/E suhtarv ehk aktsia hinna ja tulu suhe

P/E on üks kõige levinumaid näitajaid, mille järgi otsustada, kas konkreetse aktsia ostmine on parasjagu mõistlik otsus. Paljud investorid kasutavadki seda näitajat ühe põhiindikaatorina, ehkki mõistagi ei tasu kunagi otsust teha ainult ühe arvu põhjal. Küll aga on P/E hea näitaja selleks, et teha nö bargain purchase ehk teisisõnu, osta aktsiaid hinnaga, mis on tunduvalt madalam kui vastava aktsia tegelik väärtus võiks/peaks muidu olema.

P/E suhtarvu saamiseks jagatakse ettevõtte aktsia hind selle tuluga. Madalam P/E on hea indikaator selle kohta, et aktsia on hetkel madalama hinnaga kui võiks olla, mistõttu võib olla tegemist hea bargain purchase hetkega.

Tasub aga silmas pidada, et P/E suhtarv on siiski vaid üks näitaja ning parema ülevaate saamiseks tuleks võrrelda ka ettevõtte konkurente samas sektoris – kui kõigi P/E on üsna sarnane, ei pruugi tegemist olla alahinnatud aktsiaga, vaid täiesti tavalise hinnataseme juures oleva aktsiaga.

Üks hea näide P/E suhtarvu kasutamist on kurikuulus Tesla aktsia, kuid seda vastupidiselt: hetkel on Tesla aktsia ilmselgelt väga ülehinnatud ning pea kõik nutikamad analüütikud leiavad, et Tesla aktsia hind peaks peatselt alla tulema, arvestades selle praegust ülehinnatud väärtust. Üldine põhimõte P/E jälgimisel: sa peaksid jahtima aktsiaid, mille P/E on madal.

Liikuv keskmine (Moving Average)

Liikuv keskmine ehk inglise keeles moving average (MA) on väga levinud tehnilise analüüsi tööriist, mida kasutatakse tihtipeale sobiva hinnapunkti leidmiseks.

Liikuv keskmine on väga hea selleks, et eemaldada enda jaoks igasugune hinnakõikumiste „taustamüra“. Kui vaatad graafikut niisama, võivad igasugused lühiajalised hinnakõikumised panna ka sinu ostu- või müügiotsuse kõikuma. Kui vaatad aga liikuvat keskmist, saad selgema perspektiivi, mida ei hägusta pisikesed hinnahüpped (ning seega teed selgema otsuse, kuna ei lähtu suvalistest hinnamuudatustest).

Liikuv keskmine on ühtlasi hea tööriist ka trendikauplejatele, kuna MA abil saab paremini tuvastada trende.

Pildi autor: Sabrina Jiang © Investopedia 2020

Üldiselt saab liikuva keskmise välja arvutada ka otse kauplemisplatvormil (või saab kasutada erinevaid automaatseid programme/tööriistu), seega ei pea enda pead vaevama arvutamisega. See, millist ajaraami kasutada, on igaühe enda valik, kuid täpsemate hinnakõikumiste ennustamiseks võib parim olla 20-päevane liikuv keskmine.

Volüümikauplemine

Volüümikauplemine/mahukauplemine tähendab seda, et tähelepanu pööratakse sellele, kui palju on teatud perioodi jooksul mingit vara kaubeldud. Näiteks aktsiate puhul tähendab see seda, kui mitu aktsiat on mingil ajal ostetud-müüdud. Pealtnäha tundub volüümipõhine kauplemine jabur, aga tegelikult on see üks kõige olulisemaid näitajaid, mille järgi oma ostuotsuseid teha.

Miks kauplemismaht nii tähtis on? Sest see näitab turu üldist tugevust. Suurem volüüm tähendab tõusvat turgu ning ühtlasi tugevat ja tervet turgu.

Kauplejana tahad sa peamiselt liituda tugevate liikumistega, mitte võtta osa nõrkadest volüümidest. Üldine põhimõte on lihtne: ostjana tahad sa näha, et oste tehakse aina rohkem selleks, et hind kasvaks aina kõrgemale. Mida rohkem on ostjaid, seda rohkem lükatakse hinda kõrgemale. Kui aga volüüm langeb ja huvi ning entusiasm kaob, tekib trendipööre.

Silmas tasub pidada ka seda, et hinnatõusud või -langused väikesel volüümil ei näita veel midagi. Kui hind aga tõuseb või langeb suure kauplemisvolüümi juures, tähendab see, et vastava aktsiaga on midagi fundamentaalselt muutunud. Seetõttu ongi kauplemismahu jälgimine ääretult oluline: selle järgi saad märkimisväärselt palju oma ostu- või müügiotsuseid mõjutada.

Võtame näiteks kas või Gamestopi: suur kauplemisvolüüm oli põhiline faktor, miks Gamestop üldse raketina korraks tõusis. Kui kauplemismaht oleks väike olnud, poleks mitte kellelegi GME üldse korda läinud. Kui arvad, et tehingute maht pole tähtis, siis tuleta endale meelde Gamestopi raketti – see on parim näide volüümipõhiste trendiotsuste tegemisest.

Kokkuvõtteks, mille järgi siis otsustada, millist vara osta või millal osta? Kasuta P/E suhtarvu, jälgi liikuva keskmise graafikuid, arvesta volüümiga ning vaata, kus “lõhnab” raha järgi, st kus trendid liiguvad. Kui järgid aga tehnilisi näitajaid (nagu P/E või MA), oled väga hästi varustatud mõistlike ostuotsuste tegemiseks – ja seda enda jaoks sobival ajahetkel.

#ElaEksponentaalselt