Sel ajal, kui Eesti investorite pilgud on kastirattafirmal Hagen Bikes, mis detsembri viimasel nädalal börsil kaubeldavaks muutus, on mujal maailmas toimumas revolutsioonid, mis ei kätke endas vajadust minna transpordivahenditega ajas tagasi.
Saksamaalt pärit Sono Motors on ettevõte, mis selle asemel, et sundida inimesi liiklema nö kondijõul, annab võimaluse säästa keskkonda päikeseelektrijõul liikuvate sõiduautodega, mis on peagi saadaval kõigi tarbijate jaoks.
Sono Motors sai alguse 2016. aastal ning 2021. aasta novembrist alates on firma aktsiad kaubeldavad Nasdaqil, sümboliga SEV (mitte segi ajada teise firmaga, mille sümbol on SONO).
Esialgu hinnati IPO hinnaks $15, kuid pärast kauplemisseansi algust lendas aktsia hind korraks isegi ligi 40 dollarini. Tänaseks on SEV aktsia hind langenud 9 dollari piirile.
Sono autode eripära seisneb päikeseenergias. Autode küljepaneelidesse ja katusele on lisatud päikeseelemendid, mis võimaldavad kasutada päikeseenergiat sõitmiseks.
Veelgi enam, Sono esimene ja peamine mudel nimega Sion on kompaktne peresõbralik viieukseline luukpära, mille hind peaks eelduslikult olema umbes 25 000 eurot – seega on tegemist enamike perede jaoks ka väga rahakotisõbraliku masinaga.
Ka Sioni sõiduulatus on märkimisväärne: auto peaks suutma ainuüksi päikeseenergia jõul sõita umbes 112 kilomeetrit. Nagu Sono Motors on ise öelnud, peaks see olema piisav selleks, et oleks võimalik oma igapäevased toimetused korda ajada ning poleks vaja autot laadida nii tihti.
Sellest olulisem on aga Sono unikaalne funktsioon: autol on spetsiaalne nö kahesuunaline laadimismehhanism, mis võimaldab tarbijal kasutada auto akus salvestatud energiat selleks, et anda energiat hoopis oma kodule või teistele elektroonikaseadmetele, kasutades Sono Motorsi seinalaadijat!
Tänaseks on Sono juba saanud üle 16 000 eeltellimuse ning tootmine peaks eelduslikult algama 2023. aastal. Sono Motorsi autosid hakatakse tootma vanas Saabi tehases Rootsis.
Hetkel on ülalmainitud Sion ettevõtte peamine mudel, aga tulevikus loodetakse muidugi valikut laiendada, tootes ka kaubikuid.
Hiina seos ja tootmisprobleemid
Sono Motorsi idee ja võimalused on ilmselgelt väga head. Pealegi, ettevõte on nüüd saadaval börsil, mis tähendab, et tehnoloogiafirmade eelistajad saavad investeerida potentsiaalselt Sono kasvu.
Samas terendab aga taamal ka paar küsimuskohta, mis võivad investorite mõtteid muuta. Esiteks, Sono Motorsi autosid hakkab tootma firma nimega National Electric Vehicle Sweden (NEVS). NEVS on hetkel aga 51% omatud Hiina ettevõtte Evergrande’i poolt, millega seoses on viimasel ajal olnud palju probleeme – Evergrande on hiiglaslikes võlgades ning hetkel on küsitav, kas ja kuidas firma üldse jätkab.
Evergrande üritab hetkel müüa oma autosektorit maha, kuid seejärel tekib küsimus selle osas, kes on NEVSi uus omanik. Hetkel näib, et nii või naa jääks omandus siiski Hiina investorfirmadele, mis ei pruugi sugugi passida paljudele jaekauplejatele ja teistele investoritele, kes tahaksid Sono Motorsi aktsiaid osta. NEVSi tulevik on seega hetkel küsimärgi all selle osas, kellest saab uus suurinvestor ning NEVSi tulevik on otseselt seotud Sonoga. Kui Evergrande saab aga oma võlaprobleemidest jagu, võib NEVS jääda endiselt Evergrande’i käsutusse.
Teine küsimuskoht on seotud ka Sono Motorsi reaalse tootmisvõimekusega. Sono on küll kinnitanud, et tootmisplaan on täiesti paigas ja jookseb nii nagu vaja (ning 2023. aasta alguses algab tootmine), aga aastal pidid nad juba toimetama tuhandeid autosid klientidele, kuid tellimused lükati edasi 2021. aastasse (ning nüüd on tootmine lükatud 2023. aastasse).
Hiljutine IPO on Sono Motorsi viis saada Sion tootmisesse ning see rahasüst oli igati vajalik, sest ettevõte on hetkel pidevalt miinuses (kuna nad pole veel saanud korralikult autosid tootma hakata). Tänu IPO-le on aga lootus, et Sono autod hakkavad varsti Euroopa tänavatel ringi sõitma.
Allikad:
- Sono Motors IPO: SEV Starts Trading on Nasdaq
- Sono Motors has gone public, aims to get Sion solar electric vehicle to market by 2023
- Sono Motors, Wikipedia
#ElaEksponentaalselt